vrijdag 4 februari 2011

LibraryThing genereert proefballonnetjes

Van collega H. hoorde ik dat hij soms onverhoeds in de flank wordt aangevallen door plukjes gymnasiasten van ’t Piter Jelles Gymansium. Verkenners die door hun leraar Grieks en Latijn naar de Buma gestuurd zijn.  Zonder duidelijke reden of opdracht. H. laat zich in zo’n geval niet kennen. Hij lokt zijn overvallers mee naar de goed verdedigbare boekenstellingen en slaat ze dapper om de oren met de Klassieken.

H. kan ze wel aan, die gymnasiasten. Sterker nog, hij en Frou Greide broeden op plannen om gymnasiasten klassikaal naar Tresoar te lokken. De meer georganiseerde veldslag, zeg maar.

Ondertussen zit ik nog met die flasmobs van de LibraryThing in mijn hoofd. Daar moet je als educator toch iets mee kunnen?

Ping! Natuurlijk!

Hé Hans, zet die verkenners van ’t Piter Jelles aan LibraryThing. Laat ze zien hoe LibraryThing werkt. Is zo uitgelegd. Kind kan de was doen. Zeker als ze al op het gymnasium zitten. Laat ze vervolgens  een paar willekeurige boeken uit de Buma zoeken. Die ze dan kunnen invoeren op het LibraryThing van Tresoar. Staat het boek er al in? Jammer, nieuw boek pakken. Fluister ze intussen samenzweerderig in hoe superhandig deze site is als je op zoek bent naar informatie, recensies en samenvattingen van boeken die op je leeslijst staan. If you can’t beat them, join them, weet je nog?

De voordelen lijken me duidelijk:
•    zelf dingen doen is honderd keer leuker dan een verhaal over een bibliotheek aanhoren (wees eerlijk collegae, dat vinden jullie zelf stiekem ook)
•    leerlingen leren een nieuw gadget kennen; LibraryThing
•    leerlingen leren de collectie van de Buma kennen
•    de collectie van de Buma wordt vindbaar via LibraryThing

Een hele gymnasiumklas binnen lokken? Organiseer een échte flashmob. Een overval.
Nee, niet schrikken, dat overvallen gaat heel gereguleerd. Via afspraken met de docent enzo.
Het leukste is natuurlijk als je het een beetje ludiek aanpakt. Dat je met de leraar afspreekt dat hij zijn leerlingen, desnoods na vooraf aangekondigd te hebben dat hij dat binnenkort zal doen, een sms stuurt dat ze NU (of morgen zo-en-zo laat) naar Tresoar moeten komen. Missie geheim.

En dan hetzelfde recept als hierboven. Hooguit met een klassikale instructie over LibraryThing in het leslokaal op Tresoar. Waar de computers al staan te zoemen en de leerlingen direct aan de slag kunnen.

Je kunt LibraryThing trouwens ook heel goed inzetten voor leerlingen die hun maatschappelijke stage moeten doen. Bied maar aan bij het Piter Jelles. Of willekeurig welke school.

Zeg, waarom zou je die flash-mobs / lesje LibraryThing eigenlijk niet gewoon opnemen in het educatieve programma? Of koppelen aan een excursie voor scholen? Je kunt leerlingen, behalve op de Buma, natuurlijk loslaten op elk willekeurig deel van de collectie. Romans, Friese letterkunde….

Ik zie wel mogelijkheden. En jullie?

Tot slot nog een heel vrolijk stemmend voorbeeld van een flashmob. Kippenvel!
Let vooral even op de lefgozer die daar midden op de vloer als eerste begint te dansen!

4 opmerkingen:

  1. Gaat een beetje fout: lettertje te klein en filmpje te breed. Maar goede tips voor collega H. van de B.ma.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De lettertjes zijn nu weer goed. Maar dat filmpje krijg ik niet kleiner. Tips? Iemand?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dank je wel voor deze enthousiaste tips! Dat zijn pas ideeën. Om het op te nemen in het educatieve programma. Hmmmm. Ik laat het even bezinken.

    O ja, om het filmpje pasend te krijgen, kun je in de htmlcode van het filmpje aan de slag: daarin vind je een of twee keer de afmetingen van het filmpje (bij jouw filmpje: width="640" height="390" ). Het is even proberen hoeveel pixels jouw berichtenvenster breed is. Ik denk zo'n 500 pixels. Pas de waarden aan en klaar. Je hoeft alleen de breedtemaat aan te passen. Zie je dezelfde waarde twee keer in de insluit-code staan, pas de waarde dan ook beide keren aan. Veel succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @ Hans: tadááááá - Filmpje past! bedankt voor de tip.

    BeantwoordenVerwijderen