zondag 30 januari 2011

Ding 18 - LibraryThing en een piepklein proefballonnetje


Als je ding 18 serieus wilt aanpakken, is het toch nog wel even werk. Niet omdat LibraryThing zo'n ingewikkeld systeem is. Integendeel. Ik vind het heel gebruiksvriendelijk. Het werk zit 'm meer in het uitzoeken van een boek, kaftje even aaien en bedenken waar en wanneer ik het gelezen heb. En wat ik er ook alweer van vond. Maar laten we wel wezen; er zijn slechtere manieren om je zondagmiddag door te brengen.



Hier is het dus. Mijn lijstje met tien boeken. Ik ben begonnen met de interessantste, dus die staan onderaan.

Wat betreft nummer 1 op de lijst.... Tja, die kans op reclame kon ik niet laten lopen, natuurlijk: De Knitzo van Vlagtwedde. En wat schetst mijn verbazing: Wiko heeft 'm ook op z'n LibraryThing staan! Geen idee wie Wiko is. Maar hij heeft precies tien boeken op zijn lijst staan. Sinds 2009. En daarna heeft 'ie niks meer toegevoegd. Aha. Wiko deed de cursus 23 dingen! Nu weet ik dus dankzij LibrayThings iets over Wiko waarvan Wiko niet weet dat ik het weet. Dus.

Maar om nou m'n hele persoonlijke boekenkast te gaan lopen catalogiseren..., neuh. Wel leuk om te onthouden voor als ik informatie over een boek zoek. Voor de leestips zou ik het ook niet doen. Die krijg ik toch liever van echte mensen aan een (ja, daar is 'ie weer, de inmiddels vaker genoemde) tafel met een kop koffie erbij.

Eenmaal aangestoken door iemands boekenvirus, schrijf ik de titel van zo'n boek op een blaadje. Dat trouwens nog wel eens zoek wil raken. Maar vroeg of laat kom ik dat boek altijd tegen. En dan lees ik het. Of niet. Zo noemde collega A. maanden geleden Het Boek van Alle Dingen van Guus Kuijer. Afgelopen woensdag kwam ik het, wachtend op S. die een stapel Geronimo Stilton zat te sorteren, bij toeval tegen op de kinderafdeling van de bibliotheek. Geleend en gelezen. Bedankt A.!

Wat ik, al grazend op Library Thing, trouwens wel weer verrassend grappig vond, was het fenomeen flash-mobs. Dat je een groep mensen oproept om een bibliotheek (waarschijnlijk op afspraak) te 'overvallen' en met de hele meute de inventaris te catalogiseren. Kan me voorstellen dat er nog wel kleine archieven / erfgoedinstellingen zijn die daar belang bij zouden kunnen hebben.

Misschien ook een idee voor Tresoar? Een flash-mob organiseren die een deel van de collectie (Friese romans?) op LibraryThing zet? Ludieke actie, fijne reclame en een hele rits Friese boeken op LibraryThing. Voor al degenen wiens Thing dit wel is.

foto: Thomas Smillie
download: flickr

3 opmerkingen:

  1. Grappig, he? Zo kwam ik tot mijn verrassing Het geheim van Tolsumtegen, inclusief beoordeling (vier sterren! - mag ik ook even reclame maken?).
    Mooie foto, trouwens bij dit blogbericht.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dag Hans,
    Waar? Waar? Waar? Je link verwijst alleen naar de startpagina van Library Thing. Gun jezelf dán ook de kans op échte reclame. Voor jouw boek!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat vreemd. Anders gewoon zoeken op 'Tolsum' en je komt er wel. En fijn dat je belangeloos reclameruimte voor mij beschikbaar stelt. Nog één keer dan: 'Het geheim van Tolsum' (niet van Leeuwarden, niet van Groningen, Tolsum!).

    BeantwoordenVerwijderen