woensdag 12 januari 2011

Ding 16 - mobiel internet

Ik ken in mijn omgeving drie mensen met een I-phone (en ik heb echt meer dan drie vrienden).

Ik ken ook iemand die héél graag een I-phone wil. Hij weet ook al precies welke. Uitgerekend deze I-phone-loze stakker heeft mij een heel lijstje met apps gestuurd (nogmaals bedankt N.!). De inhoud ervan bevestigt wat ik al meende opgepikt te hebben; apps zijn vooral grote-mensen-speelgoed. En daarmee bedoel ik niets verkeerds. Ik speel zelf ook graag.

De meest tot de verbeelding sprekende app uit de lijst van N. vond ik de planefinder AR, waarmee informatie over vliegtuigen kunt opvragen. Stel, je ziet een vliegtuigstreep in de lucht. Dan richt je de camera van de telefoon op het bewegende stipje en vervolgens krijg je informatie over het vliegtuig. Waar het vandaan komt, waar het naartoe gaat, hoe snel het vliegt en op welke hoogte het zit...

Stel nou dat ik dan een smartphone met daarop de vliegtuigvinder had. Dan kon ik dus alles over dat vliegtuig te weten komen. Dat zou ik waarschijnlijk een keer of zes leuk vinden. Maar dan zou ik het mijmeren gaan missen.

Ik zal het even uitleggen.

Op zomeravonden zit ik graag op mijn balkon. De ideale zomeravond is stil en donkerblauw. Op zo’n avond zit ik daar het liefst in het gezelschap van een glas whiskey, een sigaartje en de loodzware kristallen asbak van mijn opa. Ik doe niet veel daar, op dat balkon. Ik mijmer vooral. En staar naar vliegtuigstrepen. Vraag me af waar ze vandaan komen. Waar ze heen gaan. Stel me voor hoe daarbinnen mensen zitten te lezen onder kleine lampjes en een zoemende airconditioning. Blauw fleece dekentje over de knieën. Ik vind het een vreemde gedachte dat daarboven mensen rondvliegen die er geen idee van hebben dat ik nu even aan ze denk. Daar kan ik gelukkig en weemoedig tegelijk van worden.

Aangezien mijn schip met vrije tijd jaren geleden gezonken is in de bermudadriehoek werk – huishouden - opvoeden, zijn dit soort avonden schaars. Ik word dan ook heel blij als het er een keer wél van komt. Daarom wil ik die planefinder bij nader inzien helemaal niet. Ik wil mijmeren.

Heb vanochtend de daad  gelijk bij het woord gevoegd. Een half uurtje. En vanwege het weer binnen, aan de andere kant van de ruit. Met een kopje Arabische koffie (nogmaals bedankt, I.!) in plaats van whiskey. Ik hing dwars over de leuning van mijn luie stoel. Een tijdje naar de platanen gestaard. En opeens gezien dat de ekster alweer bezig is met het verbouwen van zijn nest. Hoe zou dat voelen, met opwaaiende veren op je eieren op zo’n zwiepend nest, mijmerde ik...Een tijdje naar de grijze wolken gestaard. Geen vliegtuigstreep te zien. Geeft niks.

Verbaasd constateerde ik dat er zelf op een drukke dag als vandaag dus een half uur vrij te maken is om te mijmeren. Dat moet morgen ook kunnen lukken.

Conclusie: die smartphone komt er voorlopig niet. De apps daarmee ook niet. Maar dankzij Ding 16 heb ik vandaag wel mooi een analoge, interne app geactiveerd die nog blijkt te werken ook: de mijmerstand.

Fijn.

foto: hondekar bij een spoorwegovergang (nationaal archief)
download: flickr

1 opmerking:

  1. Misschien komt er nog eens een app om de voorbijvliegende tijd te kunnen 'tracken'...?

    BeantwoordenVerwijderen