donderdag 13 januari 2011

Ding 16 (deel 2) en drie proefballonnetjes.

Heb me gisteren mee laten slepen door mijn eigen mijmeringen. Wat was het huiswerk ook alweer? Oh ja, apps bedenken voor de bibliotheek. Mag ’t ook voor mijn specifieke werk? Educatie en verhalen? Mooi. Dan ben ik snel klaar. Het meeste dat ik zelf had willen bedenken, bestaat namelijk al.

Erfgoedwiki’s waarin je ter plekke (lang leve gps) informatie over erfgoed kunt opvragen. In Brabant en Zuid-Holland doen ze ’t al. Hier in Friesland ben ik betrokken bij het opzetten van een een project waarin we gebruik denken te gaan maken van Novomentor. Ontworpen door een Fries bedrijf. En al twee keer in de prijzen gevallen.

Het bijzondere aan Novomentor is dat je leerlingen zelf informatie kunt laten zoeken én kunt laten invoeren, dat de docent het kan nakijken en beheren. En dat alles via een website en gps beschikbaar gemaakt kan worden voor derden. Zowel openbaar als in een afschermde omgeving.
Moet de afdeling educatie van Tresoar daar ook niet nodig iets mee?

Zelf ben ik enthousiast over de sagensafari, een autotocht met gps-navigatie. Je stapt in je auto en je hoort de stem van een verhalenverteller. Je volgt zijn aanwijzingen en intussen hoor je op verschillende locaties spannende verhalen over geschiedenis, oude sagen, volksverhalen, liedjes... Dit willen wij toch ook, Tresoar!

En kan het succes van de wandelroute n.a.v. De Sûnde van Haitze Holwerda niet geprolongeerd worden door er een gps-route van te maken? Compleet met beelden, informatie en audio-fragmenten?

Intussen wordt er ook elders nagedacht over de manier waarop nieuwe media ingezet kunnen worden binnen erfgoededucatie. Kijk maar.

Zo. Huiswerk klaar.

foto: carte-de-visite of Henry. M. Stanley
download: flickr


1 opmerking: