zondag 16 januari 2011

Ding 17 - Google Maps en Google Streetview

Dit Ding vind ik dus helemaal leuk.

Vond bijvoorbeeld in de lijst met Google Mashups tot mijn grote vermaak de toepassing 'find the fish in your tank'. Blijkt uitgerekend díe site niet te werken. Jammer.

Google Streetvieuw: ook zo geinig. Aan de planten op mijn balkon kon ik zien wanneer de foto gemaakt is! En toen ik vervolgens probeerde of ik ook achterom naar mijn huis kon, zag ik tot mijn stomme verbazing onderweg op mijn route één van de buurkatten verbaasd in de (Streetview-)camera kijken. Heb me daar helemaal scheef om gelachen. Ben van de weeromstuit ook op zoek gegaan naar mijn eigen katten. Ik weet namelijk wel zo ongeveer waar die uithangen als ze buiten zijn. Helaas. Niet gevonden. Wel een leuke hobby voor druilerige zondagmiddagen, trouwens: via Google Streetview de buurt uitkammen om te zien of je kat op de foto staat.

Vond het allemaal zó leuk dat ik uit puur enthousiasme gelijk zelf een kaart wilde maken. Van verdwenen dorpen. Ik houd van verdwenen / verlaten dorpen. Heb er in Ierland en Schotland een paar gevonden. Maar hier hebben we ze ook. Dichterbij dan je zou vermoeden.

Zes jaar geleden was ik bezig met een boek met Groninger volksverhalen. Samen met de fotograaf was ik dagenlang op pad om foto's te maken van de plekken waar de verhalen zich afspelen. Zo kwamen we ook terecht in Oterdum. Althans, op de plek waar Oterdum ooit lag. Het was al schemerig toen we er onze auto parkeerden. We klommen de dijk op. Links van ons braakliggend land. Rechts het water van de Eems. Recht vóór ons de surrealistisch fel verlichtte fabrieken van Delfzijl. Aan onze voeten de grafstenen van het kerkhof van Oterdum. Het enige dat er van het hele dorp over is.


Verdwenen dorpen weergeven op een grotere kaart

Het is me gelukt. Ze staan op mijn kaart: Oterdum, Heveskes en Weiwerd. De verdwenen dorpen van Oosterhoek. En wat ik nou helemaal tovernarij vind: als je de grotere kaart opent, kun je dat oranje poppetje daar links gewoon van z'n schaalverdeling plukken en naar de gemarkeerde plekken op de kaart slepen. Als je 'm daar parkeert, opent Google Streetview zich spontaan. Kun je op de plek zelf rondkijken. Je moet het poppetje wel een beetje helpen, want in Heveskes, Oterdum en Weiwerd kijkt hij de verkeerde kant op. Je moet 'm dus even bij de schouders pakken en ronddraaien tot hij ze ziet: het spoorlijntje, de fabrieken, het kerkje, het kerhof....

Meer weten? Probeer dan ook de knop 'meer' (ja, de naam zegt het al een beetje, hè?). Blijken er in de kaart ook filmpjes, foto's en wikipedia-artikelen te vinden te zijn over 'mijn' dorpen. Nou ja?!

Thuis verdwenen dorpen bekijken achter je computer. Het kan.
Maar uiteindelijk ga ik toch liever zelf op pad. De zonnige foto's van Google Streetview, de interessante achtergrondinformatie en de boeiende filmpjes doen namelijk niet half wat zo'n winderige, verlaten plek met je doet. Want alleen daar, op de dijk, met de wind in je haren en de graven aan je voeten, voel je hem. De daverende klap waarmee de verhalen en de leegte frontaal tegen elkaar botsen. Daar kan geen Google Streetview tegenop. In geen honderd jaar.

Dus N., die verdwenen-dorpen-safari gaan we gewoon nog doen, hoor! Maar pas over een maand of wat. Want de komende weken rijden al die Friezen van Tresoar er rond. Wedden?

2 opmerkingen:

  1. Da's toch veel te ver weg, ja! Meer dan anderhalf uur rijden!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. We beginnen in Oost-Groningen, maar werken langzaam richting het westen. Dus kijk over een jaar nog eens. Misschien zitten we dan wel angstig dicht bij jou in de buurt!

    BeantwoordenVerwijderen