maandag 17 januari 2011

Ding 17 - Een p.s. en een proefballonnetje

Oh ja, dat moest ook nog van meester Rob: aangeven hoe je dacht Google Maps enzo te kunnen gebruiken voor je werk. Nou, dat zie ik wel. In het eerder genoemde project, waarin leerlingen met de hele klas een gps-route langs kunst en erfgoed in hun gemeente uitzetten, is het de bedoeling dat scholen gebruik gaan maken van een speciaal programma en gps-apparatuur. Scholen die tegen de aanschaf / huur van het materiaal aanhikken, zou je ook de mogelijkheid kunnen bieden om de door hen bedachte route en bijbehorende informatie uit te zetten op een kaart in Google Maps. Die je dan bijvoorbeeld op de site van het project kunt zetten. Of van de school…. Of het VVV.

Oh, en mag ik nog een tip geven? Op de (Tresoar-)site ‘Ferhalen fan Fryslân’ mis ik een functie. Ik kan er heel handig zoeken op plaatsnaam. Nijland, bijvoorbeeld. Dat wel. Maar als ik verder op zoek wil naar verhalen die spelen in de búúrt van Nijland, dan moet ik dus wel weten op welke plaatsnamen ik nog meer kan zoeken. Da’s voor iemand met een gebrekkige aardrijkkundige kennis als de mijne nogal een handicap. Jaja, ik weet het, ik zou Google maps kunnen openen, gaan zoeken naar plaatsnamen in de buurt van Nijland, die invoeren in de zoekmachine…. Maar veel liever zou ik op de site 'Ferhalen...' zelf een kaartje zien met daarop ‘speldjes’ op de plekken waarover verhalen op de site te vinden zijn. ’t Is maar een idee…

Tenslotte nog een proefballonnetje. Zou het geen idee zijn om de door ons verworven kennis over Google Maps en Streetview door te geven? Bijvoorbeeld in de vorm van een workshop voor historische verenigingen en kleine erfgoedinstellingen? Een aantal daarvan heeft stads- en dorpswandelingen gemaakt. Misschien willen ze die routes wel in de vorm van een kaartje op hun website hebben staan. En wij willen best warme banden met historische verenigingen, toch? En cursussen geven. En aan deskundigheidsbevordering doen. Toch?

Zal ik ‘mijn’ groepje cursisten, voor wie ik toch al workshops bedenk, eens polsen? En zouden de cursisten die de cursus 'dorpsgids' doen / gedaan hebben, daar ook geen interesse in hebben? Wie gaat ze vragen?

foto: John Vachon, Rural school girl [...]
download: flickr

3 opmerkingen:

  1. Grappig dat je Ferhalen fan Fryslân noemt. Die site is eigenlijk een beetje doodgebloed en er wordt al voorzichtig gesproken om hem op te heffen. Als je behalve het koppelen aan de kaart nog meer leuke ideeën ervoor hebt, dan kan hij misschien nog even mee.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dag Andrys, Daar wil ik best eens over nadenken. Maar je weet het hè, bij mij moet alles aan een tafel. Met koffie ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @Andrys, op erfgoed2.0 is een verslag te vinden over digital storytelling. Met voorbeelden hoe zo'n project in andere landen is aangepakt. Wellicht een inspiratiebron?

    BeantwoordenVerwijderen