donderdag 11 november 2010

Google als orakel

Nieuwe media hebben de belangstelling van N.
Hij vraagt mij daarom regelmatig hoe het met 'de cursus' gaat. Ik meen op zulke momenten behalve belangstelling ook een lichte jaloezie in zijn stem  te horen (op kosten van de baas lekker experimenteren met Web 2.0, zij wel!). Lijkt zich ook maar niet voor te kunnen stellen dat ik het woord 'computer' vooral associeer met 'werk'. Maar goed, dat kan allemaal verbeelding zijn. 

In ieder geval heeft N. me attent gemaakt op een wel heel fascinerend fenomeen: google als orakel. Typ een vraagwoord als 'waarom' en er verschijnt een heel scala aan prangende levensvragen "Waarom praten vrouwen zoveel?", "Waarom is zeewater zout?", "Waarom regent het altijd als ik buiten ben?". Typ "Wanneer" en de vragen worden nog existentiĆ«ler "Wanneer ben ik vruchtbaar?". Geweldig!

Vraag me wel af wat we de Goden van Google moeten offeren voor antwoorden op deze levensvragen. Een kilootje privacy, wellicht?

1 opmerking:

  1. Leuk bericht! Het orakel Google geeft trouwens ook antwoorden. Probeer eens "Daarom".
    Dit bracht mij op een 'proefballonnetje': als wij nu eens een site kunnen uitvinden en opzetten die deze vragen en antwoorden van Google bij elkaar brengt. Zou zo'n site niet tot iets moois kunnen leiden ...

    BeantwoordenVerwijderen