woensdag 17 november 2010

Google als orakel (2)


Nou, N. heeft wat losgemaakt met zijn tip. Miunnio heeft al ideeën voor een website waarin vragen en antwoorden van het orakel gekoppeld kunnen worden. Anderen zien nog diepere gaten in de markt.
Zo was ik vandaag met mijn muzikale maatje H. op weg naar een klus in Uithuizen (ja, wij klussen in Uithuizen!). Ik vertelde hem in de auto over de tip van N. dat je Google als orakel kunt gebruiken voor het beantwoorden van al je levensvragen én van de vragen waarvan je niet eens wist dat je ze had. H., blik vastberaden op de tweebaansweg, hoorde het geïnteresseerd aan. Na en aarzelende stilte bekende hij opeens: "Had ik al gezegd dat ik priester van Google ben?".

Dat de man goddelijk speelt, wist ik. Maar priester? Dat was nieuw voor mij.

"En wat doe jij dan zoal, als priester van Google zijnde?"
"Ik leg de antwoorden van het orakel uit", sprak hij plechtig.
"Kost dat?" vroeg ik.
"Als je me je creditcard en pincode geeft, ben ik tevreden..." grijnsde hij.
"Zeg, meneer de priester, dat orakel raadplegen kan iedereen met een computer. Waarom zou ik jou daarvoor nodig hebben?"
"Omdat ik de antwoorden van het orakel voor je kan interpreteren. Dat kan niet iedereen." antwoordde hij met de kalme zelfverzekerdheid van iemand die er jaren op heeft gestudeerd. "Ik doe trouwens ook in dromen", voegde hij er aan toe. "Nog interessante dromen gehad, de laatste tijd?"

Ik weet het niet met H. Maar hij heeft me wel aan het denken gezet. Waarom wordt bijvoorbeeld Google altijd met een hoofdletter geschreven? Zaterdag, tussen onze optredens door, toch maar even aan de priester vragen.

foto: Mr. Mark, flickr

5 opmerkingen:

  1. Hoi Pi, Hier H. Ik ben vergeten te vertellen dat je een eerste 'reading' in het kader van proefballonnetjes, gratis krijgt. Dus wat is je vraag?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dag Harm/Harry, De vraag luidt als volgt: wat vind jij als ingewijde op mijn huiverige gedachte dat ik mij als leek eigenlijk totaal geen beeld kan vormen van wat de sporen die ik achterlaat op het Internet op den duur voor mogeljke gevolgen kunnen hebben voor mijn privacy. Dus.
    Trouwens, dit is geen vraag aan het orakel, maar aan jou. Dus die gratis reading houd ik nog van je tegoed!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Als antwoord kan ik slechts antwoorden dat de gevolgen aangaande het zich een beeld vormend qua opborrelende gevolgen inzake consequenties voor de privacy, geheel afhankelijk is van de duidelijkheid van de digitale (geur-)sporen. M.a.w. de sporen die men achterlaat moeten nog gelezen kunnen worden door een eventuele geïnteresseerde. Die moet wel zoveel in het snotje hebben dat de richting die hij kiest voor het te volgen spoor niet in de tegengestelde richting leidt...Aldus gesproken en geschreven.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Als ik ook mag antwoorden op de vraag die je in je reactie stelt: je laat een karrenspoor achter op internet, niet alleen in zoekmachines, maar op elke site die je bezoekt. Zo.
    Wil je liever anoniem zoeken, gebruik dan bijvoorbeeld de zoekmachine Ixquick. Deze zoekmachine bewaart jouw IP-adres niet, waardoor jouw zoekopdracht niet aan jouw internetverbinding wordt gekoppeld.
    O ja, dit antwoord was geheel GRATIS.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Bedankt voor deze gratis tip. Ik had nog nooit van lxquick gehoord.

    BeantwoordenVerwijderen