dinsdag 23 november 2010

Ding 10 - Delicious, maar zware kost.

Ehm.... ik geloof dat ik het snap, dat met Delicious.
Met hartelijke dank aan de fijne handleiding van Karel Schiepers (lang leve de Belgen!). Ik heb een account aangemaakt (waarom moet dat via Yahoo - alwéér een account erbij!) en op mijn eigenste pagina twee webstekken (ik ga nu, als eerbetoon aan Karel, even op z'n Vlaams verder) compleet met bijbehorende boekenleggers ingevoerd. En daarmee vind ik het wel even welletjes. Ik zit hier namelijk achter mijn privé pc. De weinige sites die ik daarop onder het kopje 'bladwijzers' bewaar, zijn te divers, te privé of te oninteressant om te delen met jullie. Vind ik. Dus.

Plichtsgetrouw als ik ben, heb ik daarna nog zitten goochelen met de tags in Delicious. Zoeken op de tag  'erfgoededucatie' leverde een paar leuke Vlaamse sites (ja, daar zijn ze weer, de Belgen) op die ik nog niet kende. En via de termen 'Storytelling' en 'vertellen' vond ik een link naar de net door mij ingevoerde site op. Waarmee ik proefondervindelijk vaststelde dat de door mijzelf getagde sites dus mooi bovenaan verschijnen en dan die van anderen die dezelfde tag gebruikt hebben. Zo blijkt 'mijn' site door nog 147 anderen getagd te zijn. Heb ik toch maar mooi gelijk even 147 gelijkgestemden achter me! En hé, toen ontdekte ik dat onder de namen van de sites die anderen getagd hebben ook de andere tags staan die zij aan die site gegeven hebben en dat je dus zo weer verder kunt doorklikken naar... hé, en toen werd het toch nog leuk!

De conclusie: ik ben vooralsnog voorzichtig positief. Waarschijnlijk vooral omdat ik na deze eerste kennismaking nog niet onmiddellijk alle mogelijkheden en voordelen doorzie. Verder blijf ik, hoewel ik mezelf als redelijk sociaal beschouw, wat huiverig voor het fenomeen 'common' als het gaat om het Internet. Voel niet zo de behoefte om de anonieme buitenwereld kenbaar te maken wat mijn interesses en bezigheden zijn. Doe dat liever 'face to face' (in goed Vlaams) aan een tafel in een gesprek met echte mensen. Liefst met koffie erbij.

Dus, áls ik Delicious nu al zou gaan gebruiken, dan toch vooral als manier om via een geurspoor van tags nieuwe sites te vinden. Delicious als veredeld Google, zeg maar. Hoewel... misschien dat ik Delicious ook zou kunnen gebruiken om op mijn werk sites te gaan 'sparen'. Ik kom namelijk geregeld interessante sites tegen waarvan ik denk dat ik ze 'ooit' nog wel eens kan gebruiken. Bijvoorbeeld voor mijn nieuwsbrief. Of voor projecten die nu nog in de steigers staan. Al die links bewaar ik nu in een Word-document (ja, lach maar!) in een map met documenten die met het betreffende project te maken hebben. In de onderste la van mijn computer, zeg maar. U weet wel, die la die je ééns in de tien jaar opruimt. En waarin je dan dingen vindt waarvan je denkt "Hé, had ik dat óók nog?". Dan zijn Delicious en haar tags misschien een handiger manier om sites te bewaren. Even alle sites met de tag 'architectuur' samenharken.
Als u nog snapt wat ik bedoel.

Maar thuis houd ik het voorlopig lekker bij mijn beperkte lijstje 'bladwijzers' van Firefox. Daar zit alles in wat ik regelmatig nodig heb. Fijn, mijn eigen ongeorganiseerde en totaal onoverzichtelijke lijstje. Ik ben niet anders gewend. En het werkt. Al jaren.

Voor wie de priester van Google volgt: die is ook te vinden via Delicious....
En trouwens, hoe hef je zo'n Delicious account t.z.t. weer op?

foto: Joe Shlabotnik

3 opmerkingen:

  1. Van het ene orakel kom je bij het andere orakel.
    Zie website Rob Coers

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Fijn. Bruikbare informatie. Dank je, Otto!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi dat je Delicious een kans geeft. En veel succes met het invoeren van je 'la' in Delicious.

    BeantwoordenVerwijderen