zondag 19 december 2010

proefballonnetje 1 opgepakt door frisse wind

Ik weet het, ik loop ver achter met m'n huiswerk. Maar nog even over proefballonnetje 1, het koppelen van amateur-onderzoekers en studenten journalistiek.

Collegae N.O.A (let op de mooie volgorde van deze initialen) zien  er wel wat in. Samen hebben we daarom besloten proefballonnetje 1 los te laten. Kijken hoe hoog we het kunnen laten vliegen. Tot nu toe gaat 't goed. Het ballonnetje heeft de wind mee: N. heeft namelijk een vriendin die bij de opleiding Communicatie van de NHL werkt, A. ziet wel mogelijkheden met de website en O. kent allerlei mensen op zaal die mooie verhalen hebben en die hij wel aan de praat denkt te kunnen krijgen. Intussen heb ik met journaliste-in-opleiding A. gepraat en weet ik precies welke stagebegeleider van de opleiding Journalistiek ik  moet hebben, daar bij Windesheim Kijk. Zo komen we ergens.

Maar het ballonnetje kan volgens mij hoger. Want vandaag mailde J. nietsvermoedend rond dat 2011 het jaar Jaar Van De Vrijwilliger is (niet te verwarren met de internationale dag van de Pinguïn). Dus dacht ik: de vrijwilligers die onder de bezielende leiding van J. documenten en foto's zitten te scannen, vinden vast ook mooie documenten, anekdotes en afbeeldingen waarover prachtige verhalen te vertellen zijn. Zullen we zowel hen als hun mooie verhalen over onze collectie niet eens voor het voetlicht halen? In het kader van het Jaar van de Vrijwilliger, bijvoorbeeld? J. ziet het wel zitten. Hij en zijn vrijwilligers gaan mooie verhalen voor ons sparen! De eerste zijn inmiddels binnen. Over iemand die vertelt dat zijn buurman zijn eigen vrouw wil vergiftigen.

Waarom dit bericht? Omdat ik blij word van dit soort dingen.Nee, niet van buurmannen die hun vrouw willen vergiftigen. Ik word blij van collegae met heel verschillende expertises die reageren op een proefballonnetje. Die wel zin hebben om van een leuk idee een mooi project te gaan maken. En dan klopt opeens alles.  Hebben we, zonder het te weten, bijzondere netwerken die prachtig bij elkaar aansluiten. En is je ballonnetje voor je het weet een stipje in de lucht.

Kijk, daar vliegt 'ie!

foto: Frank Hurley


Geen opmerkingen:

Een reactie posten