zondag 19 december 2010

Ding 15 - YouTube

Jáááá, YouTube.

De achtjarige S en ik hebben al vaak scheef gelegen van het lachen achter filmpjes die we op Youtube vonden.

Onze favoriet, die van het wortel etende egeltje hebben we ondanks de beroerde beeldkwaliteit minstens vijftien keer bekeken!




Via de cursus dus nu ook Vimeo ontdekt. Inderdaad. Betere beeldkwaliteit. Bernard Bear wordt er nóg leuker van (doe jezelf een lol en zoek een filmpje van Bernard Bear!)

En de niezende panda-baby ziet er op Vimeo ook veel beter uit. Kijk maar.



Voor mijn educatieve werk zie ik zeker mogelijkheden. Voor het project omgevingsonderwijs dat op stapel staat, denken we aan een website. Die moet gebruikers ook de mogelijkheid bieden om filmpjes te laden over bijzondere plekken in hun omgeving. Maak je het jezelf als beheerder gemakkelijker of juist moeilijker als je filmpjes niet direct op je site zet maar via links naar of geïmporteerde filmpjes van YouTube of Vimeo zou doen? Hmmmm. Wat zouden de voordelen kunnen zijn? Technisch? Financieel? Ja, Andrys, zeg 'es wat?

Aan de andere kant vind ik filmpjes die gelijk op de site staan zonder zo'n joekel van een logo en een 'startknop' in beeld eigenlijk chiquer. Waarom? Gevoelsmatig. Iets met het verschil tussen Blokker en De Bijenkorf, zeg maar.
Ik ga erover nadenken.

Nou. Vooruit, nog ééntje dan. Een heel heilzame voor als je denkt dat je het zwaar hebt. Het kan namelijk altijd nog erger. Luister maar.

2 opmerkingen:

  1. Ik kan ook nooit eens lekker rustig, anoniem een blogje lezen. Word ik weer aangespoord er iets van te zeggen! OK dan: voor het beheer van filmpjes is het juist zowel financieel als technisch verstandig om dat te doen met behulp van YouTube. Laat de mensen daar op hun eigen account de filmpjes neerzetten. Als je zelf een uploadmogelijkheid maakt op je eigen website moet je die weer gaan beveiligen tegen rotzooi van kwaadwillende lieden. Lekker uitbesteden aan YouTube, dus! Het enige bezwaar wat ik zou kunnen bedenken is dat mensen wel eerst een account op YouTube moeten hebben of maken voordat ze kunnen uploaden.
    Ik zou niet gaan werken met links naar die filmpjes, maar ze gewoon importeren.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dag Andrys,

    En dan als beheerder van de website het uploaden in eigen hand houden, bedoel je? Kan dat?
    Bedankt voor het advies.

    BeantwoordenVerwijderen