dinsdag 14 december 2010

Ding 11, deel 2 - Wikikids en een paar proefballonnetjes

Wikipedia. Ja, dat ken ik wel. Ik gebruik het steeds vaker als eerste ingang tot een onbekend onderwerp. Maar zal het never, nooit als enige bron gebruiken. Opgeleid in een traditie van kritisch bronnenonderzoek, kleeft er aan een wiki voor mij de geur van onbetrouwbaarheid. Het ziet er uit als encyclopedie. Degelijk en betrouwbaar. Maar intussen mag iedereen er over elk willekeurig onderwerp alles op zetten dat hij voor waar aanneemt. Zonder bronvermelding. Zei het academische zuurtje.

Intussen zie ik vanuit mijn werk al educator ook mogelijkheden. Bekijk Wikikids voor de aardigheid eens. Ja, doe nou maar even. Al was het maar omdat dit een perfect voorbeeld is van een ultra-gebruiksvriendelijke en transparante website.

Voor wie liever leest dan doorklikt: Wikikids is, je had het zelf  kunnen bedenken, een wiki voor kinderen tussen 8 en 15 jaar. In het kidsportaal wordt uitgelegd hoe je kunt zoeken, hoe je je kunt aanmelden, hoe je een artikel maakt, wat de spelregels zijn.... Het staat er allemaal. Overzichtelijk en in heldere taal. Ook héél erg fijn voor volwassenen zoals ik, trouwens.


Dat Wikikids een bouwplaats is, is duidelijk. Sommige lemma's zijn heel uitgebreid, andere bijna ontroerend kort.  Met één klik kom je vanuit een lemma op de overlegpagina. Daar is te zien wie wanneer wat voor commentaar op de pagina geleverd heeft. En wat daar vervolgens mee gedaan is. De inhoud van de site wordt namelijk beheerd door moderatoren. Op de site wordt precies uitgelegd wat ze doen en aan welke spelregels zij zich moeten houden. Vragen stellen aan de moderator kan in de boomhut of het clubhuis. Alleen het gebruik van zulke Nederlandse termen, daar word ik al blij van (oh, zullen we onze 'helpdesk' ook omdopen tot 'boomhut'?).

Wat moet het leuk zijn om met de hele klas een onderwerp uit te diepen en het dan in een mooi artikel op Wikikids te zetten. Of om alle samenvattingen van alle spreekbeurten van jouw groep (cavia, hond, Feyenoord....) op Wikikids onder te brengen.


Anderzijds zouden ergoedinstellingen Wikikids volgens mij heel goed in kunnen inzetten bij het maken van hun educatief materiaal. Maak de informatie die je leerlingen wilt laten opzoeken toegankelijk via Wikikids en verwijs in je educatief (les)materiaal / opdrachten naar de betreffende pagina's. Wel af en toe nakijken of je materiaal niet herschreven is...

Zelf heb ik bij wijze van proef nog even gezocht op de termen 'bibliotheek' en 'manuscript'. Hier is voor Tresoar ook nog wel wat te winnen! Schrijf bijvoorbeeld een mooi klein lemma over wat een manuscript is. Of een scriptorium. Past prima bij de lessen in groep 5 over 'De Middeleeuwen'. En zet er dan gelijk een paar mooie foto's bij van die prachtige handschriften die nu in de tentoonstelling liggen. Of vul het lemma 'bibliotheek', dat geschreven is vanuit het perspectief van Openbare Bibliotheken, aan met de opmerking dat er ook bibliotheken bestaan die een bewaar- en verzamelfunctie hebben. En maak daar dan weer een link naar het lemma 'manuscripten'. Ik bedoel maar....

Niet de moeite genomen om het lemma 'manuscripten' zelf te lezen? Jammer. Dan had je geweten dat  volgens Newton de wereld pas na 2060 eindigt. Dat geeft ons dus mooi nog even de tijd om een paar aardige lemma's voor Wikikids te schrijven.

foto: The Library, Encylopedias 1964

5 opmerkingen:

  1. Een goed idee. Nu heeft 'bibliotheek' al een beschrijving, die inderdaad wel wat verdieping kan gebruiken, maar laten we beginnen met 'archief', dat als lemma nog helemaal niet is opgenomen.
    En dan later misschien ook het grootste, kleinste, dikste archiefstuk / boek toevoegen?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk idee.
    Een ding begrijp ik niet. Je schrijft: "Maak de informatie die je leerlingen wilt laten opzoeken toegankelijk via WikiKids" Maar, teksten voor WikiKids mogen alleen door kinderen worden geschreven? ("WikiKids is een online internetsite (encyclopedie) voor en door kinderen" allereerste zin op de website).
    Dan kunnen wij volwassen Tresoarianen toch geen informatie plaatsen? Of zie ik het verkeerd?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het antwoord zit al in je vraag: "...voor [sic] en door kinderen". Als ik de teksten op de site zo lees, denk ik dat er ook teksten tussen zitten die door volwassenen geschreven zijn. Zie de al genoemde tekst onder 'bibliotheek'. Volgens mij kan het dus, teksten aanvullen. Mits afgestemd op de doelgroep en niet enkel bedoeld om reclame te maken. Zou ik zeggen.

    BeantwoordenVerwijderen