woensdag 27 oktober 2010

Die van Groningen is hoger, maar die van Leeuwarden schever.


Gisteren met vriendin en drie kinderen naar Leeuwarden geweest. Hartelijk ontvangen door Binne Reitsma van Tresoar, die ons (hij kón het niet laten!) heel wat hele mooie dingen heeft laten zien. De kinderen waren vooral onder de indruk van het perkament waarop de haren van de koeien nog te zien waren...
Vriendin was vooral gefascineerd door de Oldenhove, de Leeuwarder toren van Pisa. Gezien vanuit de rechthoekige omlijsting van een kantoorraam van Tresoar valt ook veel meer op hoe scheef de toren staat!
Binne wist te vertellen dat de Oldehove gebouwd is in een poging een nóg hogere toren te bouwen als die in Groningen. Als Groninger kon ik het natuurlijk niet laten om besmuikt te lachen om het feit dat dát dus grondig mislukt is.
Als troost voor alle Ljouwerders: die van Groningen staat ook scheef. Weliswaar niet zo scheef als op deze foto, maar toch....
In eerste instantie valt het niet echt op. Ik had er een oude Engelse bouwkundige voor nodig die me er fijntjes op wees. Terwijl ik toen toch al zo'n jaartje of tien dagelijks onder die toren door fietste. Maar nu zie ik het ook: de Ole Grieze stait schaif!
Conclusie: de Martini is hoger dan de Oldenhove, maar de Oldenhove schever dan de Martini. Typisch gevalletje win-win, lijkt me.


Foto: Buxx

2 opmerkingen: