zondag 9 maart 2014

Toondoo

Onlangs ontdekte ik Toondoo, een website waar je zelf strips kunt maken. Mij is het binnen een half uur gelukt om uit te vogelen hoe dat moet. En als ik het kan, kunt u het ook. Erewoord.

Er bestaat een betaalde versie en een gratis versie. Ik koos de gratis versie. Account aanmaken en je kunt los. Als je eerst ongestoord even wilt oefenen, kan dat. In dat geval vink je, als je je strip opslaat, het vakje 'keep it private' aan.

Mijn eerste stripje was voor broer J. en zijn hond Eddie. Die laatste wordt niet door iedereen voor vol aangezien. Maar is wel enorm goed in het zoeken van i-phones. Dat u het even weet. 
Het stripje is gemaakt met de sjablonen die je in Toondoo vindt. Beetje combineren van achtergronden, poppetjes, houdingen, gezichtsuitdrukkingen, tekstballonnetjes en... klaar!





Broer J. was onder de indruk. Schoonzus A. trouwens ook. En net als ik zag ook zij gelijk allerlei mogelijkheden om Toondoo in te zetten binnen het onderwijs. 

Nog diezelfde week heeft A. haar stroef lopende klas mbo-leerlingen gevraagd een strip over zichzelf te maken. Onder het motto: "Vertel  iets over jezelf waarvan je vermoedt dat wij het niet weten". De uitkomsten waren verrassend openhartig. En de reacties ook. De leerlingen gingen met elkaar in gesprek. Nieuwsgierigheid gewekt, gesprek geopend, missie geslaagd.

Ik zat intussen op een heel ander spoor. Al was het maar omdat ik net ontdekt had hoe je in Toondoo zelf plaatjes kunt importeren en bewerken. Al importerend en bewerkend knutselde ik een stripje (via de link is 'ie beter te zien dan hier) in elkaar voor mijn studenten. Over een een wereldberoemd maar ietwat mislukt kunstwerk dat we net in een college besproken hadden:



De bijbehorende uitdaging aan de studenten was om zelf een strip te maken over een ander kunstwerk dat we in de lessen behandeld hadden. Student N. reageerde per omgaande. En maakte in een handomdraai (vermoed ik jaloers) de volgende strip:




Voor het geval dat ik die juf moet voorstellen, is ze zo aardig geweest een tamelijk flatteus plaatje uit te zoeken. Waarvoor vanaf deze plaats mijn hartelijke dank.

Hé Treoar, zijn jullie daar ook nog? Aanstaande donderdag begint de week van de klassieken. Jullie hebben nog net de tijd om een stripwedstrijd voor scholieren uit te schrijven via jullie site: een Toondoo strip waarin je een Griekse mythe samenvat. Of het gedachtegoed van een filosoof. Ik noem maar wat. 

Oh ja. Geef ons een seintje als 't zover is. Want A., N. en ik doen mee!




2 opmerkingen:

  1. Dank voor de suggestie!

    Over strips en de Week van de Klassieken gesproken: toeval of niet, we hebben dit jaar twee cartoons in ons blog.

    O ja, vergeet straks niet het gratis e-book te downloaden (Fik Meijer, Keizers sterven niet in bed - zo'n titel vráágt om een strip!).

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dag Hans,

    Is dat een uitdaging aan mijn adres? :-)

    BeantwoordenVerwijderen